Kari Ayam Tanpa Santan.. sempoi bak hang!



Selamat pagi ^_^

Tak tdo lagi lah nampaknya aku malam ni, since anak sulung sampai lah yg bongsu ni (mak anak tiga uollss) waktu tido aku 360' berubah wey.. siyes.. kalau org saja perli ke atau mmg saje gurau cakap, patutnya aku dgn anak2 duduk oversea bukan kat malaysia, so aku senyum sampai ke telinga je la... Aku aamiinkan mudah2an sok anak2 aku semua belajor pandai duduk luar negara.. 


Anak2 aku dari dlm perut lagi jenis x tdo malam.. siang aku jadi malam, malam aku jadi siang.. korang bayangkan dah almost 12 years ni lah rutin aku.. even anak aku sok pagi nak sekolah, tapi diorg mmg payah nak tdo malam..kena paksa mcm2 cara, kadang sampai naik antu laki aku suruh bebudak ni tido.. huh! 


So far alhamdulillah, anak2 aku semua sihat walaupun selalu dah aku dengar org ckp x elok utk perkembangan anak semua tu.. Ya aku tau, aku ada google, aku tanya doctor semua lah.. masalahnya nak buat mcm mana, mmg Allah bg ujian ni kat family aku.. So redho jer laaaa.. hahahah, yg penting aku selalu doakan anak2 aku semoga Allah kurniakan diorg kesihatan yg baik, bijak akal fikiran, jadi insan yg berguna utk agama, bangsa dan negara. Aaminn!!


Esok pagi plak aku ade appointment dgn agen rumah. Nampak gayanya mcm nak kena pindah, sebab ape.. sebab owner umah yg aku sewa skrg ni tak nak renew contract! Dia suruh kitorg beli rumah dia ni.. Ayooomaaa..kitorg x plan nak beli. Target rumah yg selesa kitorg nak duduk sampai tua, buat masa ni blom jumpa lg yg sesuai..huhuhuhuu.. Jadi sebelum kitorg akan dipaksa keluar bila owner rumah ni dah jumpa buyer, maka marilah kita cari rumah sewa lain yg berdekatan dulu.. sediakan payung sebelum hujan org kata...hahahahaa


Ape aku nak masak utk esok eh?? Alang2 x leh tido jap2 lagi aku google resepi lah.. Dlm peti pon ade ayam dgn ikan cencaru je.. Aku x gigih nak buat ayam krup krap hari2.. korang tau ayam krup krapp tu ape?? Ayam goreng ala2 kfc lerrrr.. anak2 aku mkn gitu tiap hari pon xpe, abeh aku ni tekak da tua, memang x la nak mkn lauk kering kan.. so aku ade idea.. sok masak ayam kari tanpa santan la..yeeeha!!



ni gambar google eh.. tapi sebijik la kang bila aku da masak 😉



Shuben aku x berapa suka aku masak bersantan. Aku pon memang dari kecik tak suka lauk yg bersantan sangat, aku rase mcm pekat sangat plak kalau ade santan2 ni. Pastu aku sebelum kawen tak berapa suka masakan berkari, tak tau lah kenapa. Aku pegi kedai makan yg berlauk, aku pastikan lauk kari takde dlm pinggan aku.. 


Tapi....bila dah kawen dengan shuben aku ni, family diorg memang selalu masak kari. Jadinya nak tak nak masa awal2 kawen dulu, aku terpaksa lah belajar untuk suka makan kari walaupun kari memang tak berapa nak lalu kat tekak aku ni sampai sekarang. Alhamdulillah, at least aku dapat gak la belajar masak kari.. malu wey, aku kawen tangan kosong, tak pandai masak. Aku cedok ilmu masak sket2 dari family mertua aku.. sebab adik beradik shuben aku mmg pandai masak..Kahkahkahkah.. aku je la yg ngek sket dalam bab memasak. Now, pandai dah ikat perut laki aku dgn masakan.. muahahahahha!! Cuma family mertua aku kari diorg mesti bersantan.. Sekian!


Ok lah.. korang yg jenis tak suka santan2 ni maybe boleh ikut resepi simple aku eh.. Bahan2 aku ni korang ikut la sukatan korang, maybe ade yg masak banyak ade yg masak x berapa nak banyak kan, janji korang tau ape bahan yg ade.. sama je semua cuma takde santan jurrrr ooo..aku tak letak cili boh/ blender.. sebab serbuk kari pon actually dah ade rase pedas2.. anak aku jenis tak tahan pedas.. terpulang jugak kat korang kalau nak letak cili blender tu ya😗



KARI AYAM TANPA SANTAN

Bahan Utama :

Ayam (terpulang banyak mana korang nak makan)
3 sekawan (biji pelaga, kayu manis, bunga lawang)
Daun Kari (2-3 tangkai)
2 biji Kentang (belah empat)
Serbuk Kari Daging/ Ayam (aku suka campur 2 jenis kari brand lain-lain)
Minyak masak
Cili boh (optional)
Asam jawa (aku guna brand adabi dlm cup tu sbb aku tak letak tomato bila dah ade kentang)
Sos tiram (ganti gula)
Garam
Air (ikut sukatan memasing)
Serbuk perasa Knorr/ Stok ayam


Bahan Kisar :

Halia 1 inchi
Bawang merah 4-5 biji
Bawang putih 3 biji
Serbuk kunyit 1/2 sudu kecik (nak bg warna kari cantik)


Cara Masak :
Tumis 3 sekawan sampai naik bau
Letak daun kari
Letak bahan2 kisar sampai terbit bau jugak
Masukkan serbuk kari yg dah dibancuh dgn air panas sket
Letak ayam yg korang dah basuh bersih
Tambah air sket
Masukkan plak kentang (tunggu sampai air surut sket)
Tambah air lg ikut la kuah korang nak byk mana, make sure jgn sampai kari korang cair sgt) 

Agak2 kentang dah nak empuk, masukkan sesudu kecik pes asam jawa (terpulang korang jugak nak kari korang ade rase masam level berapa)
Tuang sos  tiram sket dgn letak garam, serbuk cukup rasa Knorr atau stok ayam. Sesuaikan rasa kari korang..
Biar kan mendidih kuah tu, ayam dan kentang empuk boleh tutup api! 😋

SIAP!!

Ulasan

Catatan Popular